We zijn inmiddels in het 4e kwartaal (Q4) beland en sommigen van ons zijn opgewonden dat het einde nadert van wat misschien geen geweldig jaar is geweest, terwijl anderen willen dat het succes dat ze dit jaar hebben ervaren, wordt voortgezet. Hoe dan ook, Q4 is het perfecte moment om te versterken wat goed gaat en door te trekken naar het nieuwe jaar of te reflecteren op dingen die misschien een teleurstelling waren en wat je geleerd hebt te gebruiken om fris te beginnen in een aangepaste richting.

Het komt erop neer een plan op te stellen om je op koers te houden en dan met de uitvoering te starten. Je zult verbaasd zijn hoeveel voldoening je krijgt door deze taken uit te voeren en ze van je lijst af te vinken.

Hieronder volgen enkele proactieve stappen die je kunt nemen om de weg vrij te maken voor een voorspoedig nieuw jaar.

Blijk van waardering

Of je nu consumenten of andere bedrijven bedient, profiteren van de feestdagen als achtergrond is een geweldige manier om aandacht te krijgen. Begin op je website met kortingen of incentives die een vervaldatum hebben en vergeet niet een timer in te stellen. Weet je niet zeker wat de aandacht zal trekken? Praat met een aantal van je klanten en vraag hen wat hen ertoe zou aanzetten om meer producten bij je te kopen of hun service bij je te verlengen.

Maak je website een beetje feestelijker om iedereen aan te spreken en zo te helpen dat vakantiegevoel door te geven. Maak optimaal gebruik van je sociale media en e-mailmarketing om ze naar je website of fysieke winkel te lokken.

Span je extra in om een uitstekende klantenservice te bieden samen met de beste producten of professionele aandacht.”

Laat je klanten en werknemers zien dat je om ze geeft.

We hebben allemaal goede voornemens om aan het eind van het jaar onze waardering te uiten en te bedanken. Maar hoe vaak ben je niet op het laatste moment overrompeld en was je niet in staat om het zo speciaal te maken als je wilde? Wees voorbereid door nu te plannen en  verminder hiermee je stressniveau.

Zonder jouw klanten/opdrachtgevers en werknemers die ervoor zorgen dat jouw bedrijf groeit, zou jouw bedrijf niet kunnen slagen. Vergeet niet de verkopers en freelancers te erkennen, indien van toepassing, want zij zorgen ervoor dat je als bedrijf kunt blijven functioneren.

Laten zien dat je de mensen waardeert die ertoe doen, hoeft niet veel te kosten. Als je van tevoren plant, kun je creatief zijn en geschenken of prikkels geven die het persoonlijker maken en meer betekenis hebben. Enkele suggesties zijn:

☑️ geef werknemers een extra vrije dag die ze het volgende jaar kunnen gebruiken, met voorafgaande kennisgeving volgens jouw officiële beleid;

☑️ een diner voor twee in het favoriete restaurant van jouw klant is altijd persoonlijker en laat zien dat het je aandacht heeft;

☑️ heb je een goede klant die regelmatig een artikel koopt dat je nu op voorraad hebt? Stuur het dan op als een geschenk omdat je weet dat je op tijd bent met iets dat ze zullen waarderen.

Leer van je blunders uit het verleden

Iedereen heeft wel gebieden waarop hij anders had willen werken. Enkele voorbeelden zijn:

1️⃣ Hoe je een probleem met een klant hebt opgelost. Heb je het probleem op zo’n manier aangepakt dat het  escaleerde? Stel een script op met meerdere opties op basis van de aard van de uitdaging en deel het met je klantenserviceteam. Als je daar de leiding over hebt, houd het dan bij de hand, zodat je een beter resultaat kunt garanderen.

2️⃣ Heb je een dienst die heel weinig winst oplevert? Neem dan de tijd om te kijken hoe dat eruit ziet en waar het stuk loopt. Voer je bijvoorbeeld te veel taken uit die buiten de scope vallen, maar breng je die niet in rekening? Als je aan een project werkt en je ziet dat het niet goed gaat, praat dan met de klant om het weer op de rails te krijgen of begrijp dat ze extra zullen moeten factureren. Wees vanaf het begin heel duidelijk en zowel jij als jouw klant zullen de open communicatie waarderen en zich bewust zijn van de bestede tijd.

Het bovenstaande zijn slechts een paar manieren waarop jij je kunt voorbereiden op succes in het nieuwe jaar. Begin er nu mee, zodat je niet overweldigd wordt en een fris, opwindend en succesvol nieuwjaar tegemoet kunt gaan!

En onthoudt – geen enkel plan staat in steen gebeiteld. Stel indien nodig een plan B op en beschouw het als een positieve leerervaring voor de volgende keer.

Heb jij je al voorbereid op het nieuwe jaar?