E-mailmarketing inzetten voor jouw business? Creëer een effectieve e-mailmarketingstrategie

E-mailmarketing is een mooie manier om van leads klanten te maken. E-mailmarketing is niet pusherig of spammerig.  Het zorgt er juist voor dat mensen jou leren kennen voordat ze met jou in zee gaan en bereid zijn om jouw product of dienst af te nemen. Maar hoe creëer je een effectieve e-mailmarketingstrategie en welke e-mailmarketingprogramma’s kunnen jou hierbij helpen? Ik heb onderzoek voor je gedaan en hieronder deel ik 15 tips met je, hoe je een effectieve e-mailmarketingstrategie kunt inzetten voor jouw business, die ervoor zorgen dat je e-mails daadwerkelijk worden geopend, op wordt geklikt en worden gelezen. Lees je mee?

 

Tip 1 | Gebruik een autoresponder voor e-mail

Creëer een effectieve e-mailmarketingstrategie door te investeren in een autoresponder voor e-mail. Er zijn enkele belangrijke redenen:

☑️ privacywetgeving;

☑️ voorkom dat je e-mail in de spambox van de ontvanger komt;

☑️ segmenteer en volg je lijst voor meer gerichte communicatie;

☑️ automatiseer e-mails om je resultaten te verbeteren.

Er zijn veel autoresponders voor e-mail, maar als je net begint raad ik je aan om MailTribe/ActiveCampaign te onderzoeken.

ActiveCampaign

Probeer ActiveCampaign 14 dagen gratis. Klik hier om ActiveCampaign 14 dagen gratis uit te proberen (dit betreft de Engelse versie).

MailTribe/Active Campaign

Liever de Nederlandse versie? Klik dan hier om MailTribe/ActiveCampaign 14 dagen gratis volledig in het Nederlands uit te proberen. Voor  MailTribe/ActiveCampaign heb je hebt geen creditcard nodig en je zit nergens aan vast.

 

Tip 2 | Focus op de groei van kwaliteitslijsten

Als het gaat om het uitbreiden van je e-maillijst, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Om de kwaliteit van je e-maillijst te verbeteren en ervoor te zorgen dat je gekwalificeerde leads aantrekt, maak je aantrekkelijke content die relevant is voor je ideale klanten. Maak content die nauw aansluit bij de diensten die je verkoopt. Toon en promoot je bedrijf ook op platforms waar je ideale klanten al zijn. Schoon je e-maillijst van tijd tot tijd op en verwijder koude leads die zich hebben ingeschreven voor bijvoorbeeld jouw gratis weggever en jouw e-mails niet langer openen van je e-maillijst. Op deze manier houd je een actieve e-maillijst bij van toekomstige klanten.

 

Tip 3 | Volg een consistent schema

Als je je abonnees vertelt dat ze je e-mails met regelmatige tussenpozen ontvangen, zorg er dan voor dat je je aan dit schema houdt. Door je abonnees elke week op dezelfde dag en tijd te mailen, kun je je abonnees er ook aan herinneren wie je bent en waarin je gespecialiseerd bent. Als er grote verschillen zijn tussen het verzenden van content, loop je het risico vergeten te worden. Wanneer mensen vergeten wie je bent, zullen ze zich ook eerder afmelden.

Tip 4 | Stel geautomatiseerde e-mailreeksen op

Een effectieve e-mailmarketingstrategie maakt gebruik van geautomatiseerde e-mailreeksen om potentiële klanten te helpen bij hun kooptraject. Ze worden strategisch verspreid om jouw leads nieuwsgierig te maken en op te warmen en kunnen worden gebruikt als onderdeel van een verkooptrechter (ook wel salesfunnel genoemd) of om jouw potentiële klanten uit te nodigen voor een andere activiteit, zoals bijvoorbeeld een challenge of webinar. Voor dienstverlenende bedrijven zijn dit de meest voorkomende e-mailreeksen:

☑️ een welkomst e-mailreeks, die wordt verzonden nadat iemand voor het eerst lid is  geworden van jouw e-maillijst;

☑️ een verkoop e-mailreeks, die wordt verzonden als onderdeel van een lancerings- of promotiecampagne;

☑️ een e-mailreeks die wordt verzonden nadat iemand een specifieke opt-in (inschrijf/aanmeldpagina) heeft gedownload;

☑️ geautomatiseerde e-mailreeksen (deze maken ook tijd vrij zodat je je kunt concentreren op meer belangrijkere taken en je dus kan werken aan jouw bedrijf).

 

Tip 5 | Stem af op je inhoudelijke pijlers

Als je wilt dat je e-mails worden geopend en dat de inhoud wordt gelezen, dan moet deze relevant zijn voor jouw abonnees. Daarom raad ik aan 5-8 inhoudspijlers te kiezen of onderwerpen, waar je consequent over schrijft. Hoewel het schrijven over dezelfde onderwerpen misschien wat saai voor je aanvoelt, werkt het om je als expert te positioneren en geloofwaardigheid op te bouwen. Abonnees zullen ook krijgen waarvoor ze dachten zich te hebben ingeschreven en zullen eerder geneigd zijn om op je e-maillijst te blijven.

 

Tip 6 | Creëer e-maillijstreeksen

Soms heb je meerdere soorten publiek. Dit is bijvoorbeeld gebruikelijk in sectoren zoals bijvoorbeeld:

☑️ werving en selectie (waar je klanten en kandidaten hebt)

☑️ onroerend goed (waar je zowel kopers als verkopers hebt)

☑️ interieurontwerp (waar je klanten, leveranciers en bouwers hebt).

Segmenteer je e-maillijst zo strategisch mogelijk, zodat je gerichte communicatie kunt versturen naar elke groep abonnees. Wanneer je gerichte communicatie verstuurt, zie je betere reacties en resultaten van degenen met wie je communiceert.

 

Tip 7 | Label (tag) het gedrag van je abonnees

Wanneer je e-mails naar je abonnees stuurt, neem je links op in die e-mails met een oproep tot actie om je abonnees te vragen de volgende stap te zetten en als je een e-mail autoresponder gebruikt, kun je abonnees labelen (taggen) wanneer ze je e-mails openen of wanneer ze op bepaalde links klikken. Met deze tag-mogelijkheid kun je specifieke e-mailreeksen activeren of gerichte inhoud verzenden op basis van de link waarop ze hebben geklikt. Taggen is ook heel nuttig wanneer je verkoop e-mails stuurt, aangezien je de tags kunt gebruiken om te bepalen welke mensen op je e-maillijst warme leads zijn.

Tip 8 | Personaliseer je communicatie

E-mailmarketing is zo’n gepersonaliseerde vorm van communicatie, dus het is essentieel om iemands voornaam te gebruiken wanneer je communiceert. Het geeft het gevoel dat je slechts aan die ene persoon schrijft en niet een willekeurige e-mail stuurt naar iedereen op je lijst. Vermijd zinnen als ‘Hi iedereen’ of ‘Ik hoop dat jullie allemaal een fijne dag hebben’. Dan lijkt het net alsof je met een groep mensen communiceert en niet alleen met die ene persoon die jouw berichten ontvangt.

Tip 9 | Blijf bij één onderwerp

Vraag mensen in je e-mails niet te veel dingen te doen, want dat kan overweldigend worden en wanneer mensen overweldigd zijn, hebben ze de neiging om geen actie te ondernemen. Dus, om een betere doorklik respons te krijgen, blijf je bij slechts één onderwerp in elke e-mail die je verstuurt. Als je meerdere berichten moet communiceren, overweeg dan hoe je dit kunt opsplitsen in meerdere e-mails die over een paar dagen worden verzonden of als je mensen vanuit je e-mail doorlinkt naar een andere stap die meer details en informatie bevat.

 

Tip 10 | Voeg back links naar je website toe

Mensen terugsturen naar je website is een uitstekende strategie voor het genereren van meer leads. Deze strategie werkt, omdat je opt-in of aanvraagformulier waarschijnlijk op je website staat. Dus, hoe meer bezoekers je strategisch kunt terugsturen naar je website, hoe groter de kans dat je een verkoopaanvraag genereert. Als je bovendien een Facebook tracking pixel op je website hebt, kun je de gegevens van de aanvrager vastleggen om je aangepaste doelgroepen voor retargetingactiviteiten op te bouwen.

 

Tip 11 | Schrijf verleidelijke onderwerpregels

Wanneer je een effectieve e-mailmarketingstrategie ontwikkelt, moet je veel aandacht besteden aan de onderwerpregels van je e-mails. Dit element alleen al kan een enorm verschil maken in het aantal mensen dat je e-mails daadwerkelijk opent en vervolgens leest, bijvoorbeeld [Naam abonnee, dit geloof je nooit!]. Iemand een e-mail sturen is tegenwoordig niet meer genoeg, want je concurreert met alle andere post die ook in zijn inbox zit. Je e-mail moet dus opvallen en de aandacht trekken en je onderwerpregel helpt je daarbij.

 

Tip 12 | Zorg ervoor dat je e-mail gemakkelijk te scannen is

Veel mensen lezen hun e-mails tegenwoordig op hun telefoon en in plaats van ze te lezen, wordt de inhoud van gescand. Daarom moet je grote blokken tekst opbreken met vetgedrukte subkoppen en opsommingstekens. Je kunt ook afbeeldingen of countdown-timers toevoegen die de tekst opbreken. Zorg ervoor dat je tekst is opgemaakt in HTML-tekst en niet is ingesloten in een afbeelding, omdat veel e-mailprogramma’s afbeeldingen niet automatisch downloaden (wat betekent dat je e-mail mogelijk niet wordt gezien).

 

Tip 13 | Voeg een e-mailhandtekening toe

Het toevoegen van een e-mailhandtekening helpt twee dingen te bereiken. Ten eerste herinner je je abonnees eraan wie je bent en wat je doet. Ten tweede is het een andere mogelijkheid om je websitelink te promoten of welke boodschap je ook probeert uit te dragen. Door mensen terug te leiden naar je website vergroot je de kans dat je vragen genereert, want dat is waar mensen contact met je over kunnen opnemen.

 

Tip 14 | Gebruik een PS om de aandacht van mensen te trekken

Sommige mensen scannen een e-mail en scrollen er dan snel doorheen. Maak daarom gebruik van een postscriptum (PS) onderaan je e-mail om zo hun aandacht te trekken.

 

Tip 15 | Analyseer de gegevens en statistieken

Je e-mailmarketing metrics zijn zo belangrijk, omdat het je helpt je resultaten te meten en te bepalen waar je je e-mailmarketingstrategie eventueel moet aanpassen om de prestaties te verbeteren. De belangrijkste statistieken die je wilt bijhouden zijn:

☑️ open e-mail percentage % (hoeveel mensen openen je e-mail);

☑️ doorklikpercentage % (hoeveel mensen ondernemen actie op je e-mail?);

☑️ groeipercentage abonnees % (hoeveel abonnees komen er elke week/maand bij op je lijst);

☑️ uitschrijfpercentage % (hoeveel mensen schrijven zich uit van je lijst).

Als je de open e-mail percentage wilt verbeteren, concentreer je dan op de onderwerpen waarover je schrijft en de onderwerpregels die je gebruikt.

Als je je doorklikpercentage wilt verbeteren, kijk dan naar de call-to actions die je gebruikt.

Als je je lijst wilt laten groeien en het aantal afmeldingen wilt verminderen, richt je dan op het creëren van relevante content en inhoud, zodat je volgers graag weer iets van je willen horen.

 

Probeer ActiveCampaign nu 14 dagen gratis

ActiveCampaign

Probeer ActiveCampaign 14 dagen gratis. Klik hier om ActiveCampaign 14 dagen gratis uit te proberen (dit betreft de Engelse versie).

MailTribe/ActiveCampaign

Liever de Nederlandse versie? Klik dan hier om MailTribe/ActiveCampaign 14 dagen gratis volledig in het Nederlands uit te proberen. Je hebt hier geen creditcard voor nodig en je zit nergens aan vast.

Ben je om en wil je MailTribe/ActiveCampaign inzetten voor jouw business of die van jouw klant? Je hebt de keus uit de pakketten:

☑️  Lite (voor ondernemers die net starten);

☑️  Plus (voor ondernemers die online willen knallen);

☑️  Professional (voor grote bedrijven met conversie informatie).

 

Voordelen van MailTribe

☑️ MailTribe is gespecialiseerd in trainers, coaches, experts & dienstverleners en kunnen met je meedenken over een goede e-mailmarketing strategie;

☑️ Je krijgt toegang tot de Nederlandse kennisbank waar je allerlei stappenplannen en videolessen vindt, zodat je precies weet hoe je MailTribe/ActiveCampaign kunt inzetten en jouw mailinglijst ook echt klanten oplevert;

☑️ Je kunt al je vragen gratis stellen aan het Nederlandse support team met experts zodat je nooit vastloopt;

☑️ Je krijgt toegang tot de Snelle Start Training zodat je jouw MailTribe account meteen up & running hebt;

☑️ Je kunt meedoen met exclusieve klant webinars zodat je de best werkende e-mailmarketing strategieën ontdekt en we echt de diepte in gaan.

Klik hier om het door jou gewenste MailTribe/ActiveCampaign pakket te kiezen.